Оцтові війни: як ринок оцту в Україні може перекрити нам шлях до Європи?

"Ми з ним не один пуд солі з'їли", - цей вираз означає, що знаємо когось вже давно. А ще його можна сміливо доповнити "…і оцту не один літр вжили".

Саме тому, що цей продукт вживається дозовано, замислюємося ми про нього не так часто, як про хліб, наприклад. Давно відомо про позитивний вплив оцту на організм, але за умов споживання якісного продукту і у встановлених дозах. І згідно з дослідженнями в 2020 році у зв'язку з погіршенням економічної ситуації в Україні із-за пандемії COVID-19 відзначилося збільшення попиту серед населення на столовий оцет в середньому на 3,8%. Одночасно з цим слід зазначити тенденцію збільшення об'ємів його імпорту в Україну. А враховуючи збільшення попиту саме на натуральний оцет, не важко здогадатися, який продукт буде більш затребуваний як в Україні, так і у світі.

Оцет - він у всіх і у всьому оцет? 

Ми всі знаємо про оцет саме те, що нам необхідно. Але не завжди замислюємося, який саме купуємо. Часто рахуємо більший об'єм за менші гроші вигідним придбанням. Адже пляшки на полиці магазину відрізняються лише за назвами виробників і політикою ціноутворення. А усе інше це вдалий маркетинг. Адже вміст однаковий - водний розчин оцтової кислоти!

А даремно! Насправді оцет буває натуральним і синтетичним, навіть порошковим. Натуральний оцет – продукт складний. У помилковому сприйнятті нас довгий час тримало масове розповсюдження саме технічної оцтової кислоти, яку часто купують для консервації продуктів. Вона дешева і тому багато хто робить вибір на її користь, не замислюючись, якої шкоди завдає своєму організму. Насправді, у цієї кислоти є правдива назва - "лісохімічна". І мало того, що синтетичну оцтову кислоту виготовляють нерідко не за ДЗСом, її ще й продають в дешевій неякісній тарі. І якщо подумати, що вже в самому продукті з самого початку можуть міститися шкідливі домішки, так їх кількість має імовірність збільшитися через проникнення додаткових хімічних елементів з пляшки. Менделєєву такі хімічні реакції навіть не снилися!

Сьогодні з метою зниження собівартості окремі виробники часто використовують дешеву тару. Так, це правда, що найкращою є скло. Але на сьогодні для фасування оцту  широко використовуються інші матеріали. Найпоширенішим є пластик. Але тут є свої важливі особливості, від яких безпосередньо залежать не лише якісні показники того, що в них міститься, але й вплив на здоров'я людини. Офіційно дозволеним для використання в комбінації з харчовими продуктами є поліетилентерефталат - ПЕТ (ПЕТФ). Значно рідше для упаковки використовується полівінілхлорид (ПВХ), так званий пластик-отруйник. За даними досліджень, канцероген, що міститься в ньому, вінілхлорид має здатність проникати в харчові продукти, а потім і в організм людини. З вторинного ПВХ дозволено робити ряд товарів і тару, але для НЕхарчової продукції. 

Відмінною рисою вторинного ПВХ є наявність неприємного запаху та кольорові домішки. Тобто непрозора пляшка – це своєрідне маскування використання непридатного за нормами матеріалу. Але якщо допустити, що ви придбаєте саме таку пляшку оцту, то визначити це буде практично неможливо із-за специфічного і агресивного запаху самого продукту. І проникнення у ваш організм шкідливих канцерогенів і токсинів з неї буде безперешкодним. 

Таким чином, вживання оцту деяких виробників може суттєво зашкодити здоров’ю споживачів. Ми вже визначили, що оцет – це водний розчин певної концентрації. Найбільш поширеним є для вживання 9%. Саме так вказано на етикетці на пляшці оцту у вас на кухні, чи не так? Але насправді ця концентрація може бути елементарно зменшена, наприклад, до 6% задля збільшення обсягів продукції. В цьому ж контексті слід зауважити ще один момент – це фізичний об’єм самої пляшки. Зазвичай ми купуємо 1 л, а вживаємо 900-950 г. Так, оцет має здатність до випаровування, але не в закритій на заводі пляшці. Чи спадало вам на думку перевіряти все це? Звичайно ні, адже однієї пляшки оцту вистачає надовго. Але чи варто зневажати ці факти?! Саме тому слід приділяти особливу увагу: якості продукту, його упаковці та фактичному об’єму. 

Головною причиною для використання окремими виробниками невідповідного матеріалу для упаковки та «Хімія» з рецептурою та об’ємом є ситуація на українському ринку. 

Сьогодні оцтовий ринок України налічує більше 25 компаній-виробників оцту. З них всього 10-тьма лідерами виготовляється 91,7% від загального об'єму. І лише три є виробниками натурального продукту на основі цукрів за допомогою різних оцтовокислих бактерій, що є нешкідливим для здоров’я. Загальні обсяги виробництва йдуть в основному на забезпечення потреб внутрішнього ринку України. А що стосується імпортованої продукції, то не складно здогадатися, якому саме продукту вдається потрапити на європейський стіл. Звичайно тому, який відповідає європейським стандартам якості.

У чому «сіль» оцтової конкуренції в Україні 

На основі наведених вище даних можна зробити логічний висновок, що ринок оцту є ринком з великою щільністю конкуренції і досить обмежений в розмірах. Там з року в рік ми спостерігаємо одних і тих же виробників, яким доводиться боротися за утримання своїх позицій в споживчому кошику. Слід зауважити, що збільшення об'ємів імпорту оцту в Україну на 8,8% на рік безпосередньо відіб'ється на внутрішньому попиті. А це в свою чергу напряму вплине на якість продукції – як зсередини, так і ззовні. І навіть рідкісне вживання неякісного продукту суттєво шкодитиме не лише нам самим, але тому довкіллю, якому ми повернем порожню пляшку…

І це ми детально розглянули лише один продукт на нашому столі. Справа в тому, що подібна тенденція прослідковуеться  по відношенню до богатьох продуктів харчування. А харчування - це основний чинник, який формує здоров'я людини і нації в цілому.

В Европу зі своїм уставом?

З урахуванням того, що Україна обрала шлях до Європи, то коригування відносно показників якісного надання продукції на стіл споживача просто необхідне, оскільки це є вимогою Євросоюзу для входження в його простір. Окрім розглянутого вище моменту збереження здорового фізичного потенціалу українського суспільства, як майбутньої складової європейської спільноти, слід також розглядати економічний момент. Річ у тому, що український виробник має усі шанси, можливості і потенціал зайняти гідне місце на європейському ринку і проникнути в так зване Серце Європи, на єдиний європейський ринок. Але тут діє принцип загального регулювання, який диктує загальні норми і стандарти відповідності виробника. Без їх дотримання буде неможливо утриматися на європейській торговій арені, оскільки втрачена довіра означає втрату подальших можливостей і перспектив. А для цього необхідно, як мовиться, не просто вигрібати сміття з власної хати, а грамотно його сортувати і утилізувати.

Альтернатива Є!

У зв'язку з више наведеним виникла необхідність в створенні єдиної платформи для виведення ряду українських виробників на європейський рівень. Її ініціатором виступає фахова громадьска організація Всеукраїнське молодіжне об'єднання підтримки вітчизняного виробника «Альтернатива». Після вивчення ситуації на харчовому ринку України  фахівці об'єднання прийшли до висновку про всебічну присутність недобропорядної конкуренції, що є суттєвим негативним чинником, який є перепоною до економічного розвитку України. Це підтверджує керівник ВМОПВВ «Альтернатива» О.О.Артемчук"Ми готові проводити усі необхідні заходи на місцевому, національному та міжнародному рівнях для того, щоб максимально наблизити українського виробника харчових продуктів до європейського столу, починаючи від контрольних закупівель і закінчуючи незалежним контролем дотримання стандартів якості, які виставлені Євросоюзом. Крім того, що наше об'єднання було і є ініціатором багатьох заходів, спрямованих на створення і розвиток українського ринку, у нас вже був подібний досвід. Саме з метою визначення гідного виробника на українському ринку ми ініціювали проведення конкурсу-виставки "Кращий товар року" в 2014 році. Тоді ми ставили собі за мету підтримку і заохочення товаровировиробників до розвитку виробництва, збільшення кількості робочих місць, застосування новітніх технологій, а також покращення якості продукції та товарів, що впливає на рівень економіки держави та підвищення забезпечення прав споживачів!"

Фахівці об'єднання наголошують, що зараз саме час для продуктивної коллаборації та ідейного єднання  для вирішення кризового на сьогоднішній момент питання, відносно якості продукції харчового ринку, як запоруки не лише здоров'я української нації але і як необхідної умови успішної зовнішньої політики євроінтеграції!

Оцет